صفحه لندینگ سفارشی

لندینگ پیج چیست؟

طراحی صفحه فرود (Landing Page) به شیوه درست می‌تواند کاری کند محصولی معمولی بسیار پرفروش باشد و نیز می‌تواند آنقدر بد طراحی شود که بهترین سرویس یا محصول نیز فروش بسیار پایینی را تجربه کند. مهم نیست چه محصولی را قرار است بفروشید، صفحات اصلی همیشه یک هدف دارند: اینکه توجه بازدیدکننده­‌های خود را جلب می‌کنند.

فهرست مطالب

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست

صفحه فرود در واقع ویترین یا دروازه ورود یک سایت محسوب می‌شود. به عنوان مثال اگر کسی با سرچی از گوگل به یک محتوای خاص شما رسید، صفحه آن محتوا صفحه فرود شما محسوب می‌شود. یا اگر مثلا قصد دارید برای مشتریان جذب‌شده و غیرفعال خود ایمیلی بفرستید و کد تخفیف ویژه‌ای به آنان بدهید که اولین خرید خود را انجام دهند برای آنان صفحه ویژه‌ای درست می‌کنید که مختص آنان باشد و از پیشنهادات منحصر به فرد خودشان برای‌شان مطلب می‌نویسید. به این صفحه لندینگ پیج می‌گویند.

یا مثلاً می‌خواهید دنبال‌کنندگان پیج اینستاگرام خود را به صفحه‌ای خاص رهنمون کنید و آن لینک ویژه را در بخش بیو پیج خود قرار می‌دهید. همه این‌ها مثال‌هایی بودند از صفحات فرود یا Landing page هایی که با هدف خاصی طراحی شده‌اند.

حتما متوجه شده‌اید که چرا صفحه فرود می‌سازیم و همیشه و همه‌جا لینک صفحه اصلی سایت را نمی‌دهیم. چرا که شما نمی‌دانید که مخاطب صفحه اصلی دقیقاً چه کسی است، از کدام منبع به سایت شما آمده است، دنبال چه چیزی می‌گردد و … .

کاربر در صفحه اصلی به دلیل آشنا نبودن با ما و کار ما ممکن است اشتباهاً به بخش نمایش‌دهندگان سایت ما برود که مربوط به رسانه‌هاست و چون قطعاً چیز مربوط به خود در آن نمی‌بیند سایت را می‌بندد و تمام هزینه‌ای که برای جذب آن کاربر کرده بودیم تلف می‌شود. 

به این دلیل است که باید یک لندینگ پیج ویژه و خاص برای هر کدام از کمپین‌های بازاریابی خود بسازیم. طراحی لندینگ پیج اگر به درستی انجام پذیرد می‌تواند به شدت نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری احتمالی را در کمپین‌های ما ایجاد کند. در زیر در ۴ مرحله، طراحی صفحه فرود را خواهید آموخت.

 

۱. ایجاد طرحی کلی از کمپین و پیشنهاد و طراحی لندینگ پیج

ابتدا یک طرح و برنامه‌ریزی کلی آماده کنید و سپس تصمیم بگیرید که روی چه چیزی می‌خواهید تمرکز کنید. فهرستی از پیشنهاد­های خود برای یک کمپین تهیه کنید و سپس درباره مطالب صفحه بیندیشید.

شناخت مخاطبان‌تان به شما کمک می‌کند متن هدف‌مند­تری ایجاد کنید. کاربری که از طریق تبلیغ اینستاگرام با شرکت شما آشنا می‌­شود قطعا با کسی که از طریق جستجو در گوگل یا شنیدن از زبان دیگران شرکت شما را شناخته است، تفاوت دارد.

حال بعد از شناخت مشتریان و فهرست کردن انواع خاصی از پیشنهاداتی که قابل ارائه دارید شروع می‌کنیم به طراحی صفحه فرود. یعنی یکی از بهترین پیشنهادات خود را از لیست انتخاب کنید و به مشتری خاص خود ارائه دهید. توجه داشته باشید این پیشنهادات می‌تواند موارد زیادی باشد از جمله داشتن سرویس رایگان برای خریدهای بالای ۱۰۰هزار تومان یا تخفیف ۳۰ درصدی برای خرید اول یا … . 

 

۲. تهیه فهرستی از مزایا و راه‌­حل‌­ها

اهمیتی ندارد که چه محصولی می­‌فروشید، آنچه برای کاربران مهم است این است که این خرید چه مزیتی برای‌شان دارد. آنها چه نفعی می‌توانند از خرید محصولات یا استفاده از خدمات‌تان داشته باشند؟

تمام مزیت یک صفحه فرود در این است که بتواند به درستی برای کاربران شرح دهد که چگونه محصول یا خدمات شما می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند. برای نوشتن صفحه فرود باید شفاف باشید و مختصر بنویسید. مطالعات نشان می‌­دهد هر قدر از کلمات بیشتری در این صفحه استفاده کنید، به‌همان‌اندازه نرخ تبدیل کاهش می‌یابد.

در زمان نوشتن و طراحی لندینگ پیج خودتان را در موقعیت مخاطبان قرار دهید و از خودتان این موارد را بپرسید:

۱. چگونه مشکل مرا درک می‌کند؟

۲.  برای آسان‌­تر کردن شغل و زندگی‌­ام باید به‌دنبال چه چیزی باشم؟

۳. محصول یا خدمات این شرکت چگونه می­‌تواند مشکل مرا حل کند؟

۴. بعد از خرید این محصول یا خدمت، کار یا زندگی من چگونه بهبود می‌­یابد؟

 

۳. ایجاد نوعی دکمه فراخوان که نتوان از آن گذشت

 نوع جمله فراخوان عمل (Call To Action) و لینک آن در صفحه فرود تأثیر بسیار عمیقی بر میزان نرخ تبدیل دارد. این آخرین مرحله در صفحه فرود است. تا این قسمت یا توانسته‌اید کاربر را قانع کنید که در این صورت فراخوان عمل یا اقدامی که از  او خواسته‌اید را برایتان انجام می‌دهد و یا این که قانع نشده و لندینگ پیج شما را می‌بندد.

هر صفحه فرود حداکثر تنها باید یک فراخوان داشته باشد. MarketingProfs مطالعه‌ای انجام داد که در آن نشان می‌دهد، صفحه فرودی که فقط یک فراخوان اقدام داشته باشد، نرخ تبدیل بالاتری دارد (میانگین ۵/۱۳ درصد). این میزان ۲% بیشتر از صفحات فرودی است که بیش از دو تا سه لینک یا فراخوانی دارند.

بر اساس WordStream بهترین فراخوانی‌ها به شرح زیر هستند:

دکمه مربوط به لینک فراخوانی در داخل صفحه باید با کل متن صفحه و تکرار پیشنهاد مرتبط باشد. نوع طراحی آن هم باید جذاب و چشمگیر باشد تا کاربر را برای کلیک‌کردن در یک چشم ­بهم زدن ترغیب کند.

 

۴. تمرکز روی اثرگذاری طراحی صفحه فرود

طراحی لندینگ پیج خوب می‌تواند بر احساس کاربران درباره شرکت، محصول یا خدمات تأثیر بگذارد. حتی می‌تواند تصمیم آن‌ها را عوض کند. طراحی صفحه فرود تأکید می‌­کند باید با برند شرکت سازگار باشد و مخاطبان هدف را جذب ­کند.

صفحه فرود را به چند بخش مشخص تقسیم کنید: سرتیترها، متن پیشنهاد، فراخوانی و در آخر صفحه ارائه شواهد برای اثبات اجتماعی عملکرد. این اثبات آخرین بخش برای ترغیب کاربر به خرید است. این اثبات، اعتماد و اعتبار برند را نشان می‌دهد. این شواهد به کاربر می‌گویند که چه تعداد از کاربران خرید کرده‌اند یا پیشنهاد را پذیرفته‌اند یا نظر مشتریان قبلی از ما چه بوده است و یا کدام رسانه‌ها شرکت یا محصول ما را پوشش داده‌اند.

پارامترهای مهم طراحی صفحه فرود عبارت‌اند از:

برای بررسی آنچه که بیشترین نرخ تبدیل را برایتان به ارمغان می‌آورد، تمام عناصر طراحی صفحه فرود را آزمایش کنید؛ از نوع طراحی دکمه فراخوانی گرفته تا کلماتی که به کار می‌برید. تست A/B چیست را بخوانید تا بدانید چگونه می‌توانید این آزمایش را انجام دهید تا از بین ۲ صفحه فرود مشخص بفهمید کدام نرخ تبدیل بهتری به شما می‌دهد.

ترکیب طراحی خوب با بهترین پیشنهاد برای مخاطبان به شما در ایجاد صفحه فرود هدف‌مند برای تبدیل کاربران به مشتری و کسب درآمد از کمپین‌هایتان کمک می‌کند.